Přitažlivý popisek stránky
Co je to popisek stránky?
Popisek dále rozvíjí titulek stránky, o němž byla řeč v předchozích dvou dílech.
Stručná definice zní, že popisek je krátký a výstižný text, který naznačuje a shrnuje obsah dané webové stránky. Obsahuje informace, které se již nevešly do titulku a jeho cílem je upoutat pozornost na následující obsah, aby se čtenář mohl rozhodnout, zda ho daná problematika zajímá a zda mu stojí za to přečíst si celý článek. V žurnalistice se takovému popisku říká perex.
Kde na stránce popisek najdu?
Jestliže je titulek stránky viditelný na dané webové stránce jen nenápadně, popisek na stránce neuvidíte nikde. Abyste ho viděli, museli byste si nechat v prohlížeči zobrazit zdrojový kód dané stránky.
Proč je tedy důležitý?
Popisek mohou vyhledávače spolu s titulkem zobrazit ve výsledcích vyhledávání. I když to není seo faktor a dle vyjádření vyhledávačů Google a Seznam není součástí algoritmického hodnocení dané stránky ani pokud obsahuje klíčové slovo, dobře napsaný popisek zvyšuje šance, že se někdo proklikne na váš web. Pokud navíc popisek obsahuje klíčové slovo, vyhledávače je tučně zvýrazní, což dále upoutává pozornost.
Kde popisek vytvořím?
Naprostá většina redakčních systému včetně našeho umožňuje v administraci u dané stránky popisek jednoduše vepsat.
7 pravidel pro správně napsaný popisek
1. Délka popisku
Délka titulku by měla být 140 až 160 znaků, přesněji by se měla vejít do 920-930 pixelů, neboť každé písmeno je jinak široké. Takto si zajistíte, že vyhledávače zobrazí titulek celý. Snažte se blížit limitům, abyste měli text dostatečně popisný, minimální délka popisku by měla být aspoň 50 znaků.
2. Jedinečnost popisku
Jelikož má každá webová stránka jiný obsah i popisek pro každou stránku by měl být jedinečný. Pokud na stránce popisek chybí, vyhledávače pro úryvek ve výsledcích vyhledávání vyberou část textu z vaší stránky (zpravidla první text), což samozřejmě nemusí být žádoucí, navíc se zbytečně připravujete o možnost vytvořit si atraktivní popisek sami. Obdobně se chovají i sociální sítě (Facebook), pokud zobrazují popis, který se zobrazí, když je daná stránka sdílena.
Existují nástroje pro automatickou tvorbu jedinečných popisků, což může být užitečné u opravdu velkých webů, ale nic nenahradí ručně vytvořený popisek.
3. Cílová skupina
Než začnete psát popisek, prozkoumejte, co lidé chtějí, pokud zadají vaše klíčové slovo. Má toto slovo komerční charakter, tj. poptávají výrobek či službu? Nebo jen chtějí informace či odpověď na konkrétní otázku? Vezměte v úvahu, že vyhledávače se snaží vracet ty nejvíce relevantní výsledky. Podívejte se, jaké popisky má vaše ve vyhledávačích dobře hodnocená konkurence.
4. Popisek není úryvek
Netvořte popisky tak, že zkopírujete část textu z dané stránky. Popisek není úryvek z vaší stránky.
5. Klíčové slovo v popisku
Je dobré, aby popisek obsahoval klíčové slovo. Vyhledávače toto slovo pak ve výsledcích vyhledávání zvýrazní, vy jste viditelnější a váš odkaz zároveň působí více relevantním dojmem.
6. Dvojité uvozovky v popisku
Pokud je to možné, vyhněte se v popisku dvojitým uvozovkám, pro Google to může být signál ke zkrácení popisku od tohoto bodu. Pokud dvojité uvozovky musíte použít, napište je jako html entitu quot.
Pravdivé informace
Platí to samé, co u titulku, nikdy nedávejte do popisku nepravdivá, zavádějící a nerelevantní informace.
7 tipů, jak napsat poutavý popisek
Pro váš zajímavý popisek můžete použít mnohé z fíglů, které jsme si představili v minulém dílu o titulcích. Zde přinášíme další tipy, které se mohou hodit.
1. Nebuďte nudní
Velký výběr zboží, profesionalita, osobní přístup. Jsou vám tyto fráze povědomé? Pokud ano, vyhněte se jim. V popisku máte jedinečnou možnost ukázat svou kreativitu.
2. Buďte konkrétní
Vaši potencionální návštěvníci ocení, pokud budou vědět, co je čeká po kliknutí.
3. Buďte struční
Popisek nedává prostor pro velké slohovky, pečlivě važte každé slovo, nesnažte se do popisku vměstnat všechny informace, dejte spíš prostor fantazii. Berte v potaz, že uživatelé se rozhodují rychle, na který odkaz kliknou.
4. Vzbuďte zvědavost
Není však nutné vyložit hned všechny své trumfy. Otazník nebo nedokončená věta dokážou mnohdy divy.
5. Vyzvěte k akci (CTA)
Decentně zahrňte výzvu k akci, ale nebuďte příliš agresivní a vtíraví. Určitě nepoužívejte fráze typu Kup hned teď.
6. Mluvte o zákazníkovi ne o sobě.
Nikdo není zvědavý, jak jste skvělí a jedineční, mnohem víc bude zákazníka zajímat, co on znamená pro vás. Nechvalte se příliš, pochvaly nechejte na vašich recenzentech.
7. Použijte v popisku symbol
Podobně jako číslice i vhodně umístěný symbol (např. hvězda) může upoutat pozornost, protože není tak časté je ve výsledcích vyhledávání vidět.
Vliv popisku na SEO
Jak jsme si již říkali, základní funkcí titulku i popisku je zvýšit pravděpodobnost, že někoho ve výsledcích vyhledávání zaujmete a on klikne na odkaz vedoucí na vaše stránky.
Z tohoto úhlu pohledu je pak vliv popisku na SEO nepřímý. Pokud více lidí kliká na váš poutavý odkaz, Google Vás může odměnit vyšší pozicí ve vyhledávání, což opět zvyšuje pravděpodobnost prokliku na vaše stránky.
Reklamní kampaně
Schopnost napsat dobrý popisek můžete samozřejmě opět výhodně uplatnit v reklamních inzerátech, kde je pro popisky k dispozici prostor 90 až 180 znaků.
Závěrem
Popisek je ve výsledcích vyhledávání čistě vaše hřiště, na kterém můžete uživatele přesvědčit, aby klikl na odkaz vedoucí právě na vaše stránky. Tvořte zajímavé texty, ale vyhněte se clikbaitu. Pokud máte jedinečnou konkurenční výhodu (USP), sdělte ji. Zachovejte si jistou střízlivost ve vyjadřování, méně často znamená více.