Analýza konkurence a trhu
Analýza konkurence je zásadní faktor pro porozumění vašemu tržnímu prostředí, umožňuje identifikovat vaše konkurenční výhody na jedné straně a slabiny na starně druhé. Pomáhá nalézt ty oblastí, kde svou konkurenci můžete předčit, kde je volná díra na trhu. Následující kroky vám pomohou tuto analýzu provést.
Identifikace konkurentů
- Přímí konkurenti: Firmy nabízející služby nebo produkty v téže oblasti a odvětví jako vy. Firmy působící ve stejné geografické oblasti či lokalitě.
- Nepřímí konkurenti: Firmy nabízející podobné nebo související produkty a služby jako vy. Firmy cílící na stejnou cílovou skupinu zákazníků jako vy.
Zdroje dat pro identifikaci konkurentů
- Vyhledávače Google a Seznam. Všímejte si, které firmy se umisťují jak v přirozených, tak placených (reklamních) výsledcích vyhledávání. Toto je stěžejní zdroj dat.
- Podívejte se také na srovnávače a vyhledávače zboží jako jsou: Heureka, Zboží.cz, Google Nákupy, Favi, Biano, Glami a další.
- Firemní profily a recenze. Prozkoumejte firemní profily vaší konkurence, především Google Firmy a Firmy.cz od Seznamu. Podívejte se, jakým způsobem se prezentují, co akcentují, jaké tam mají fotografie, v jakých jsou zařazeni kategoriích. Také se zaměřte na recenze, co v nich lidé oceňují, co jim naopak vadí.
- Sociální sítě. Vyhledejte své konkurenty na Facebooku či Instagramu. Podívejte se na jejich profily, všímejte si jejich strategie, jaké jsou jejich cíle, zda zde používají placenou reklamu.
Analýza webových stránek konkurence
- Obsah: Čte se vám dobře jejich obsah? Je vhodně strukturovaný? Sloh webu je spíš formální či odborný nebo více přátelský? Jsou texty spíš delší či kratší? Nalezli jste tam informace, které byste na webu tohoto typu čekali?
- Design: Co vás zaujalo na designu webu? Byly tam netradiční grafické prvky? Byal grafika webu čistá? Líbilo se vám barevné ladění?
- Uživatelská přívětivost webu (UX): Orientovalo se vám na webu dobře, nebo jste se naopak ztratili? Navigační menu bylo přehledné a logické?
- SEO: Na jaké klíčová slova je konkurent dohledatelný? Pokud vyplnil meta tag keywords, podívejte se ve zdrojovém kódu webu, na která klíčová slova cílí.
- Technologie: Ve zdrojovém kódu webu můžete nalézt, jakou technologií byl web vytvořen, jaké používá nástroje, zda je tam implementován Google Analytics apod.
Hodnocení produktů nebo služeb
- Je kvalita produktů či služeb srovnatelná s vaší?
- Jaká je cenová politika konkurenta?
- Jaké jsou jeho prodejní argenty? Má jedinečný prodejní argument (USP)?
- Má zákaznické reference? Ať již na webu nebo v katalozích či Heurece?
- Jak široká je jeho nabídka produktů či služeb?
- Má newsletter, používá e-mailový marketing?
Další možné analýzy:
- Inforamce z obchodního rejstříku, z registru ekonomických subjektů.
- Finanční analýzy z dostupných dat (pokud jsou). Obrat a zisk, potenciál k růstu.
- Inforamce o stáří domény konkurenta, je to určitý SEO faktor, vyhledávače mají rády weby s delší historií.
- Inforamce o webu ze SEO nástrojů a dalších analytickách nástrojů
- Analýzy tištěných i online médií.
SWOT analýza:
Výborným a jednoduchým nástrojem je SWOT analýza, kdy rozdělíte plochu (papír, excelovská tabulka) do 4 základních kvadrantů:
- Silné stránky (Strengths) Jaké jsou vaše silné stránky? Co děláte lépe než konkurence? Co poskytujete navíc?
- Slabé stránky (Weaknesses) Kde za konkurencí naopak zaostáváte? Chybí vám online objednávka?
- Příležitosti (Opportunities) Identifikujte, jaké nové příležitosti můžete na trhu uplatnit a využít?
- Hrozby (Threats) Co ohrožuje vaši firmu a podnikání? Vnitřní i vnější faktory.